Nursing


Sunday, 14 July 2013

something u scared of

Hello.

I've been blog walking a lot today. There's a few blog I just love to read. One of it is Jumie Samsudin. I knew her blog from my former housemate, Kak Ahlam, who was once her classmate back then in Penang. I must admit that I sometimes love to read her blog because somehow she wrote and analysed some of the current issue(s), with her very own different perspective.

So, apa yang menarik perhatian aku hari ni adalah mengenai topik terbaru yang Jumie tulis. Isu kahwin dengan gay. Yes, gay. For some reason, it scared the hell out of me. Gilo ke apa manusia zaman sekarang. Kalau nak tahu, baca blog Jumie lebih lanjut.

And the other thing that kinda bothering me is, as I blog walking, I did find out few blog which yang aku rasa macam geram sangat dengan penulis blog tersebut. Sebabnya... Dengan terang-terang tulis ada scandal dengan laki orang la, tunang orang la, boyfriend orang la. Seriously, dimanakah perasaan malu anda? Kalau ye pun ada scandal, tak perlu kot tulis kat blog? Kot. Dan tidak kusangka ramai rupanya perempuan jenis itu wujud.

Tapi aku tak berani cakap lebih-lebih. Sebab kita tak berada di tempat mereka, dan kita tak tahu. Kalau ikut pengalaman, aku pun pernah DIKATAKAN ada scandal dengan boyfriend orang which then i found out it is not true. The thing is again, kita tak berada di tempat mereka, dan rasanya kita tak berhak nak mengata lebih-lebih kot. Wallahualam. Semoga aku, keluarga aku dan kawan-kawan aku dijauhkan dari kejadian macam ni. InsyaAllah.

Hal-hal hati dan perasaan ni bukan hal main-main. Sebab tu aku selalu cakap kat certain kawan aku yang ada banyak scandal. Ko mainkan hati orang, ko siap sedia terima kalau orang mainkan hati ko. Itu belum kira dengan kisah kawan back stab. Perlu ke sibuk nak ganggu rumahtangga kawan sendiri? Teringat lagu Yuna - Lelaki, "Banggakah dirimu kekasihmu sahabatku". 

Dan tolong, jangan sesekali jadikan perkataan JODOH itu sebagai pelindung. 

"Mungkin dia dah ada bf/gf, tapi siapa tahu JODOH dia dengan aku?"
"Mungkin dia baik dengan aku sebab dia rasa aku JODOH dia"
"Mereka hanya sebatas gf/bf, tunang, hal JODOH siapa tahu"

Ini antara hal "mengelat" orang selalu cakap bila berada dalam situasi berscandal. Tolong jangan main-main dengan perkataan JODOH. Kalau betul JODOH korang dengan orang yang korang berscandal, Allah akan temukan dengan cara yang benar. Bukan dengan cara korang mengkucar-kacirkan hal rumahtangga orang lain. Fahami erti jodoh.

Ini la masalah bila agama dijadikan benteng untuk menutup kesalahan diri sendiri. Seperti mana bila orang yang tidak bertudung menjadikan alasan "belum sampai hidayah" sebagai benteng, sedangkan jelas "hidayah" itu perlu dicari. Wallahualam.

Kalau benar anda rasa itu JODOH anda (dengan orang yang dah berpunya), jauhkan diri. Hentikan perkara yang mengundang kontroversi. Cukup dengan doa untuk ditemukan jodoh yang BETUL, sambil mencari dengan cara yang BETUL. Kalau betul itu jodoh yang Allah tentukan, nanti Allah akan temukan dengan cara yang BETUL.

Sesungguhnya Allah dah jadikan siapa jodoh kamu semenjak kamu masih di dalam kandungan ibumu. Dan kepada yang sudah berpunya, cukup untuk berdoa supaya itu adalah JODOH yang telah Allah tentukan dulu. InsyaAllah. 

Sama-sama cari bahagia, sama-sama cari redha Allah. InsyaAllah bahagia dunia akhirat.


Dan rindu kepada Allah itu  jauh lebih penting dari rindu sesama manusia. *reminder to myself


Amiiin.



Sekian tulisan dari bakal doktor yang sibuk nak amik psikiatri. HAHA.



ok bai.




p/s : Masalah ini adalah antara banyak-banyak masalah yang aku rasa termasuk dalam gangguan keperibadian. Seriously, the world needs more psychiatrist!!!




-adios-




No comments:

Post a Comment

thank you very muchooo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...