Nursing


Wednesday, 23 January 2013

isu negara

krohz. bercakap perihal isu negara adalah sesuatu yang memalaskan. bukan malas, lebih tepat, MUAK. muak dengan segala propaganda dan agenda, tak kisah la kerajaan ke pembangkang ke. MUAK. oh lagi satu, MUAK dengan orang suka GEBANG LEBIH KAT FACEBOOK PASAL POLITIK. 

MUAK!!!

eh sorry teremo pula. tak. aku tak bercakap perihal politik kali ni. disebabkan aku malas nak membaca, jadi aku rasa aku sendiri tak layak untuk mengolah, membahaskan isu-isu politik dengan lebih lanjut. makna kata, aku tak cukup ilmu lagi nak mengulas perihal politik. noktah.

cuma aku just nak share cerita atau pengalaman aku hari selasa hari tu, semalam eh? lupa. hahahaha...

mukadimah : sebagai DM Forensik, menganggur adalah kerja kami. hahaha. terbaik tak mukadimah? okay. serious. sekarang ni DM yang bertugas kat forensik ada la around 150 students (DM dari pelbagai uni), which is satu jumlah yang sangat-sangat banyak. untuk dapat case-case untuk buat laporan pon, memang dah ditetapkan ikut rotation masing-masing group. sama lah dengan jadual jaga, oncall dan lain-lain. damn, aku baru teringat aku start oncall otopsi hari ni. takleh gi jalan jauh-jauh la nampak gaya. haiyo.

nak dijadikan cerita, pada hari Isnin, 21 Januari 2013, ada la seorang prof ortho ni meninggal. prof ni baik sangat-sangat-sangat kata kawan-kawan aku. aku sendiri taktau sebab masa aku kat surgery, beliau dah pencen, so tak sempat jumpa. so, pada hari selasa, 22 Januari 2013, kami, DM Forensik dari uni aku pon dipanggil  la (wajibbb disebabkan DM forensik adalah DM penganggur) untuk pi majlis persemayaman(camni ek eja?) prof tu. majlis ni kira macam majlis untuk beri penghormatan terakhir la sebelum jenazah prof ditanam. 

ok fine. kami pon gerak dari ruangan kuliah menuju ke kampus. sampai-sampai kat kampus, rupanya kiteorang ni diperlukan untuk join pasukan choir, kira macam memenuhkan dewan la. kejadah la plak orang mati, kita nyanyi-nyanyi. aiyaya. actually, aku taktau pon prof tu non muslim, sampai la aku tanya member aku bila dah masuk dewan tu, baru la tau. dah terlambat untuk keluar dewan. duduk je la dalam tu. lagipun ramai je muslim ada sekali kan. rupanya setelah tanya-tanya member, baru aku tau, acara macam ni untuk muslim ke non muslim ke, memang depa buat kalau ada alumni yang sangat berjasa kepada uni meninggal. kriiik. pasrah. aku tak kisah kalau penghormatan terakhir. tapi kalau cam ada nyanyi-nyanyi, macam semacam plak. wuwuu.

so duduk la kat dewan tu. tak lama lepas tu, keranda pun datang, dengan semua family prof tu ada. then, acara dimulakan, blablablablabla, pastu choir nyanyi lagu uni, then blablablablabla, then last skali, bacaan doa. wuwuu. skali ada paderi daaa baca doa. dengar je la, dan pekakkan hati. yang bestnya, paderi ni siap sebut innalillahinnailaihirojiun, pastu kuar la plak "Allah maha besar" dan beberapa lagi perkataan dan ayat-ayat lain. sekali lagi, mari memasrahkan diri. aku dok tengok jugak sekitar aku, orang-orang muslim, depa buat apa la masa paderi ni baca doa, ada yang cakap-cakap, ada yang ikut sama khusyuk dengar doa paderi ni dan yang mata melilau tengok orang macam aku ni pon ada. haha. pastu, penghujung doa, aku realize ayat lasssssssst skali, lebih kurang camni la bunyi, 


"dan kita semua akhirnya akan kembali lagi ke tuhan yesus kristus"




mind you ini adalah perkataan pasrah yang ketiga ditulis didalam entry ini. FYI, "Allah" here is referred to "tuhan yesus kristus".


then, dah habes doa tu, paderi pon "Amen". seb baik aku tak tersasul ikut amen gak wuwuu.

Naudzubillahiminzalik.


setelah habis bacaan doa paderi tadi, maka, dilanjutkanlah pula dengan sesi mengucapkan ucapan takziah atau turut berdukacita kepada keluarga arwah. dan kami yang di posisi choir ni, nyanyi dan nyanyi dan nyanyi. aku tengok lirik dan buat-buat nyanyi. mana aku hafal lagu depa. lagipun, ada ke orang mati, kita nyanyi. walaupun tu lagu sedih. tapi tu la, yang meninggal tu orang kristian. boleh ke nyanyi? ntah. ilmu agama masih kurang lagi.




Astaghfirllah. Astaghfirllah. Astaghfirllah.











p/s : sesungguhnya hanya anda yang mampu menilai. this is not satu entry yang dibuat untuk menyokong mana-mana pihak. cuma berkongsi pengalaman dan membuka minda. terserah kepada anda untuk berfikir apapun.










SALAM MAULIDUR RASUL







-adios-







No comments:

Post a Comment

thank you very muchooo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...