Nursing


Wednesday, 16 November 2011

five little monkeys

hai.

so..... hari ni and smalam aku kerja kat RES which is ruangan resuscitation. so, banyak mende yang aku belajar. keh keh keh. ok aku bukan nak crite pasai apa aku belajar. saja nak cerita cerita cerita. paham tak?

so smalam ada la sorang px baby 2 bulan. comel je. kecik lagi. mangsa kebakaran rumah lepas tong gas meletup. masa kejadian ada tiga orang kat rumah, dia, her mom and her nenek. her mom tak dapat diselamatkan, meninggal di tempat kejadian, while her nenek still alive with 20% burns. so baby ni tak kena teruk pon, just a very small part yang burn sikit. baby ni suspek terhirup udara panas time kebakaran so that dieorang masukkan ke resuscitation. but alhamdulillah her condition smalam so far okay je.

so masa observation, baby tu bangun and menangis. so my friends yang berdua ni try to make her stop crying lah. cewwah. smua pon kuar sifat keibubapaan. hahaha. tak berjaya. siap nyanyi lagu nina bobookkk nina boboook... smua tak berjaya. haha. pastu aku saja lah pi kat baby tu. tegur sapa bagi salam say hai smua, borak2 sket, then tepuk slow2 sambil nyanyi lagu five little monkeys. belum sampai tinggal 3 little monkeys lagi, budak tu dah nguap2, and then tidur. haha. berkesan betul lagu five little monkeys tu. actually lagu tu aku slalu nyanyi kat anak2 sedara aku bila nak tido ke, nak bagi diam time nangis ke. pasang je youtube lagu tu, smua datang nak tengok. haha. tapi tak sangka berkesan kat baby ni plak. haha. so sweet lah baby, ni yang nak amek jadi anak angkat ni :p

actually aku belajar dengan pediatrician yang kakak aku slalu pi bawak anak sedara aku gak. baby2 besar2 tu, first skali datang kena bagi salam and say hai smua, bercakap dengan die walaupun die tak reply balik. guna taktik tu, skejap je boleh dekat dengan baby yang kita baru jumpa tu. baby tu suka kalau kita cakap2 ngan dia, mungkin rasa lebih disayangi kot. ntah. haha. try lah. aku dah try banyak kali and berjaya. haha. best2. 

tu je crite die. gila tak penting kan. haha. btw, layan lah, ni haa video lagu five little monkeys tu. hehehe.





p/s : bila nak jadi mak ni? HAHA. tak sabar bukak nursery sendiri. tetiba. kahkahkah.


okay bai.



-adios-

No comments:

Post a Comment

thank you very muchooo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...