Nursing


Friday, 25 November 2011

dead space

hai. so.....

few days back..... was..... busy..... kahkahkah.

yes, being a doctor is not easy... okay poyo. boleh blah.

takde. aku dua tiga hari ni memang emosi. bukan la emosi pasal ape, mainly pasal kerja. apekejadahnya case presentation hari ni nak present, 2 jam before baru bagitau ade case presentation. pandai gila kan? berkejar la buat sana sini. dah la pagi-pagi kena ikut morning report, pastu kena kerja pastu 2 jam before presentation baru nak bagitau ade case presentation... semput semua orang last2... hadoi. tapi tak boleh mengeluh. kena belajar ikhlaskan diri. hrmmm.

semalam aku oncall. jaga ruang resisutasi. first time jaga patient sikit je. total 4 orang je satu malam. aah, indahnya hidup. tapi yang meninggal dua orang. haiyo. first time buat CPR dekat real manusia. dan ye, CPR itu memenatkan. kalau dalam siklus 30 : 2 takpe agi. cuba bagi 100/menit. semput ko sorang-sorang kat situ. haha. tapi feeling after ko CPR tu orang tu hidup balik, memang tak terkata lah indah. cewwah. tapi tu la, patient malam tadi tak bertahan lama, kuasa Tuhan tu lagi besar. hrmmm.

macam dah jadi rutin plak, everytime kerja kat ruang resusitasi, mesti patient baby yang aku kena attend and observe. semalam dapat patient baby lagi. haha. comel je. baru je lepas Sectio Caesar, but ade congenital defect gastroschisis. tapi budak tu comel sangat. haha.

oh, pastu semalam aku kesian gila kat sorang pakcik ni. aku bukan ape, sedih tau tak tengok orang2 tua yang susah, pastu kena layan macam sampah. so, kisah pakcik ni adalah macam ni. aku pergi daftarkan form untuk buat lab darah kat patient aku. this pakcik ni datang dari mane ntah, pergi kat meja supervisor (time tu aku kat situ gak), tanya apotek(farmasi) kat mana. makcik nurse kat meja supervisor ni dengan naik nada nya cakap macam ni la lebih kurang " tu haa apotek! a p o t e k. lain kali baca dulu, baru tanya". pakcik tu tanya baik2 je kot. pakcik tu dah la tua, ko cakap naik2 suara plak, orang tu tengah risau anak bini sakit, ko naik suara. bukan nak cakap tapi aku tak respect nurse2 and doctor2 and sape2 la yang jenis2 macam ni. takleh cakap baik2. lagipon, pakcik tu belum tentu boleh baca. dia datang tanya pon baik2 je sbb mmg tak tau. 

lepas tu, die pegi la kat tempat yang ditunjuk kat nurse tu. kat  tempat tu plak aku tengok pekerja yang jaga tu tunjuk dekat lain, sbb tempat tu untuk amek ubat2 tertentu je. pastu pakcik tu pon pi la ke arah yang pekerja tu tunjuk. tapi pakcik tu still blur gila taktau nak pi mana. dia pi tanya kat bahagian depan daftar2 patient tu pulak. orang tu tunjuk soh masuk balik ke dalam kat tempat tadi tu. bengong tak. padahal apotek yang dimaksudkan tu RIGHT IN FRONT of him! nampak sangat orang tu main tunjuk je without tanya betul2 apotek mana yang pakcik tu maksudkan or atleast, tengok je la kertas yang pakcik tu pegang, kan ke boleh bagitau ubat tu kena beli kat mana. bangang punye orang. kesian kot, pakcik tu muka blur gila jalan terketar2, anak bini sakit, kena layan macam tu. 

last2 aku emosi, aku yang pi kejar pakcik tu, bagitau tempat tu kat mana. pakcik tu pi situ, skejap je dapat ubat. see, SUSAH SANGAT ke nak TOLONG ORANG YANG TENGAH SUSAH? SUSAH SANGAT EH? pastu boleh pulak nurse kat meja supervisor tu pandang aku macam aneh sangat aku pi tolong pakcik tu. apemende la manusia zaman sekarang ni. makin lama makin aneh. haish. still... aku kesian gila tengok pakcik tu. aku bukan ape, makcik pakcik yang tua-tua ni aku selalu terbayangkan mak ayah aku kalau esok lusa jadi macam tu, sampai hati ke aku nak tengok orang layan dieorang macam tu. sedih gila. tengok pakcik tu pon nak menangis dah. kesiannnnnn gila... huhu...


moral of the story : TREAT PEOPLE THE WAY YOU WANT TO BE TREATED!





habes cerita. bai.



-adios-



3 comments:

  1. dah bakpe lama ngt mung nak tolong ye..
    patut mung specialize utk org tua2. dia panggil pende eh?

    ReplyDelete
  2. geriatri. mboh. dop reti nak berkomunikasi ngan orang2 tua.huuhu

    ReplyDelete

thank you very muchooo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...